søndag 5. februar 2012

Vårlengsler

Sånn helt egentlig så er ikke jeg så verst til å finne det positive ved hver årstid, og kose meg med det. Jeg liker for eksempel veldig godt alle klisjeene med vinteren: varm te, fyr i ovnen, pledd, blad, strikking, vin, sjokkis (de to sistnevnte funker forøvrig fint uansett årstid!) stearinlys og vakkert vinterhvitt landskap. For det er det virkelig her i Verdal, ingen klager om grønn vinter her i år.
Men våren er favoritten, og jeg lengter så smått. Derfor har det landet to Campanula på kjøkkenbordet mitt i to nye gulgrønne krukker. Sammen danner de en konstant påminnelse om at det kommer til å bli vår i år også. Topp det.



Jeg velger meg april!

I den det gamle faller,
i den det nye får feste;
den volder litt rabalder-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil!

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!

Slett ikke dum, gamle Bjørnson, mye visdom der.
Fin februarsøndag til deg :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar